Menu witryny
Statystyki

Ogółem online: 1
Gości: 1
Użytkowników: 0

Armia / Bitwy


Armia

Dowódca:

 Dowódca - umiejętności wojskowe dowódcy armii wpływają na jednostki. Im wyższy atrybut Wojna tym lepiej walczą jednostki.

Konnica:

 Rycerz - rodzaj wojska często zwany ciężką jazdą. Rycerze są werbowani z najwyższej klasy społecznej i charakteryzują się znakomitym wyszkoleniem i morale a także wyposażeniem. Bardzo dobrze sobie radzą z jednostkami pieszymi, choć pikinierzy stanowią dla nich groźnego przeciwnika.

 Lekka jazda - konnic, która zyskuje prędkość kosztem opancerzenia. Jest standardowym rodzajem wojsk i sprawdza się przeciwko wszystkim jednostkom.

 Łucznicy konni - strzelają podczas każdej fazy walki. Są śmiertelnie groźni dla wszystkich jednostek ciężko opancerzonych.

Piechota:

 Pikinierzy - wojsko uzbrojone do walki z konnicą, szczególnie skuteczni przeciwko rycerzom. 

 Ciężka piechota - ciężkozbrojni piechurzy, którzy świetnie radzą sobie przeciwko każdej innej jednostce piechoty. Jest szczególnie skuteczna w walce z łucznikami, pikinierami i lekką piechotą.

 Łucznicy - lekko opancerzeni piechurzy. Mogą używać łuków lub kusz i świetnie sobie radzą w walce przeciwko jednostkom ciężko opancerzonym.

 Lekka piechota - rodzaj wojsk składający się z lekko opancerzonych piechurów. Nie walczą z nikim zbyt groźnie oprócz łuczników, ale są tani i skuteczni jeśli użyje się ich w większej liczbie.

 

Koszty rekrutacji i utrzymania jednostek
Jednostka Koszt rekrutacji Koszt utrzymania Atak Obrona Uzbrojenie bez technologii
8$/szt 0,7$/szt 6 8
  • prymitywny miecz
  • pancerz płytowy
6$/szt 0,5$/szt 5 6
  • prymitywna siekiera
  • pancerz kolczy
4$/szt 0,3$/szt 4 3
  • prymitywny łuk
  • pikowana tkanina
2,5$/szt 0,2$/szt 2 5
  • krótka włócznia
  • pancerz kolczy
3$/szt 0,25$/szt 3 5
  • prymitywna siekiera
  • pancerz płytowy
2$/szt 0,05$/szt 2 2
  • prymitywny łuk
  • pikowana tkanina
1$/szt 0,01$/szt 1 1
  • widły
  • płótno

 


Bitwy

Możesz werbować armie ze swoich bezpośrednio zarządzanych prowincji. Również istnieje możliwość wysyłania regimentów aby mogły stacjonować w najbardziej zagrożonych prowincjach graniczących z innym krajem. Zyskasz ku temu czas, kiedy dojdzie do konfliktu zbrojnego. Agresor będzie musiał stawić czoła silniejszym armiom. Możesz również wezwać na pomoc swoich wasali lub swojego seniora. Wysyłanie regimentów pomiędzy wasalem a seniorem może odbywać się automatycznie, bez wyrażania na to zgody z drugiej strony. Zgrane państwo - współpracujący ze sobą władcy ziem, prowincji - mogą okazać się bardzo groźnym przeciwnikiem. Bitwa odbywa się prawami mechaniki w grze - wojsko może zostać doszczętnie zniszczone lub część regimentów może uciec z pola walki i przetrwać. Podczas walk istnieje możliwość zabicia innej postaci w grze - hrabiego, księcia lub nawet króla. Mechanika bitwy uwzględnia dodatkowe bonusy dla armii, jakie posiada postać wysłana na walkę.

Możesz również wysyłać armie między prowincjami bez przypisanego dowódcy. Minimalna ilość wysłania jakiegokolwiek oddziału poza prowincję musi wynosić 100 jednostek danego rodzaju. Wysłanie 99 pikinierów nie będzie brane pod uwagę. Tak samo jak 98 pikinierów i 1 rycerz = 99 jednostek. Więc jeśli chcesz zaatakować jak największą liczbą wojsk na wrogą prowincję, najpierw postaraj się zebrać jednostki z wszystkich prowincji w jednej prowincji. Tak samo do kampanii mogą przyłączyć się Twoi wasale lub Twój senior, wysyłając oddziały do prowincji, z której wyruszy wielka, zebrana armia. 

Ustawianie linii

Aby ustawić linie armii oraz podział jednostek do bitwy, należy to zrobić w odpowiednim temacie na forum, wpisując post z pełnym i konkretnym rozmieszczeniem wojsk. A robimy to w następujący sposób, opisując wszystko (jednostki i obok pochodzenie z prowincji w "|"):

1 linia - 100 pikinierów |Kraków|  - 200 rycerzy |Kraków| - 100 łuczników |Kraków|

2 linia - 100 rycerzy |Kraków| - 100 lekkiej piechoty |Kraków| - 100 ciężkiej piechoty |Kraków| itd...

Wynik:

pikinierzy (100) |Kraków| rycerze (200) |Kraków| łucznicy (100) |Kraków|
rycerze (100) |Kraków| lekka piechota (100) |Kraków| ciężka piechota (100) |Kraków|

W każdej jednej linii mogą znajdować się maksymalnie po 3 formacje jednostek, oddzielane myślnikiem. Ilość linii nie ma limitu. Nie można łączyć różne typy jednostek w tym samym szeregu, np:

1 linia - 20 pikinierów i 20 rycerzy |Kraków| - 10 pikinierów i 10 łuczników na koniach |Kraków| - 10 lekkich jeźdźców i 10 łuczników na koniach |Kraków|.

pikinierzy (20) i rycerze (20) |Kraków| pikinierzy (10) i łucznicy na koniach (10) |Kraków| lekka jazda (10) i łucznicy na koniach (10) |Kraków|

Minimalna ilość jednostek w jednym szeregu musi wynosić 100, abyś mógł utworzyć kilka pododdziałów z jednej formacji. Np kiedy posiadasz 99 pikinierów, nie możesz podzielić ich na dwa pododdziały po 55 i 44. Jeśli posiadasz 210 pikinierów, możesz wtedy utworzyć dwie kolumny: 100 i 110 pikinierów; 105 i 105; 109 i 101 itd. Jedną formację możesz dzielić na dowolną liczbę. Jeśli posiadasz mniej jak 100 jednostek danej formacji, możesz ją jak najbardziej umieścić w liniach, ale nie możesz jej dzielić.

 Łucznicy i łucznicy konni jako jednostki walczące na odległość posiadają możliwość strzelania do wroga. 

Łucznicy zadają obrażenia, strzelając o maksymalnie drugie pole przed sobą.

Przykład:

pikinierzy (100) |Kraków| pikinierzy (100) |Kraków|
łucznicy (100) |Kraków| łucznicy (100) |Kraków|
łucznicy (100) |Kraków|  

 W pierwszej linii starcia znajdują się pikinierzy, dwa oddziały po 100 jednostek. Za ich plecami ustawieni są łucznicy. Najpierw zostaje obliczony mechanizm walki pikinierów z wrogimi jednostkami a następnie łucznicy zadają obrażenia dodatkowe swoimi strzałami wrogim jednostkom. Obecnie znajdują się na dwa pola przed wrogiem: przed nimi stoją pikinierzy a dalej jest pierwsza linia wroga.  Trzeci oddział łuczników, na samych tyłach, nie będzie oddawał strzałów. Znajduje się za daleko. Dopiero zacznie strzelać, gdy zostanie pokonana pierwsza linia pikinierów.

łucznicy konni zachowują się tak samo, ale mają dodatkowe o jedno pole bonusowe. Czyli mogą oddawać strzały z odległości maksymalnie na 3 pola przed sobą. 

Przykład:

pikinierzy (100) |Kraków|
łucznicy (100) |Kraków|
łucznicy na koniach (100) |Kraków|

Pikinierzy walczą wręcz, łucznicy zadają obrażenia, gdzie w tej samej rundzie również łucznicy konni zadają straty wrogowi, ponieważ znajdują się o 3 pola przed wrogiem. Kiedy zostaną pokonani pikinierzy, łucznicy wejdą w fazę walki wręcz a łucznicy konni nadal będą strzelać. Kiedy zostaną pokonani łucznicy, wtedy łucznicy na koniach będą walczyć wręcz.

Podczas ustawiania armii, masz możliwość pozostawiania pustych pól na polu bitwy "X" (iksem).

Przykład:

1 linia - 100 rycerzy |Kraków| - 100 pikinierów |Kraków| - 100 rycerzy |Kraków|

2 linia - 100 rycerzy |Kraków| - X - 100 rycerzy |Kraków|

3 linia - X - X - 100 łuczników |Kraków|

Wynik:

rycerze (100) |Kraków| pikinierzy (100) |Kraków| rycerze (100) |Kraków|
rycerze (100) |Kraków|   rycerze (100) |Kraków|
    łucznicy (100) |Kraków|

Całe powyższe ustawienie dotyczy jednostek z jednego państwa. Jak się ma sprawa ustawiania jednostek z różnych państw, które mają różne technologie: ubiór i broń? Np zebrała się armia seniora i dwóch wasali w jednej prowincji a każda wysłana jednostka ma inną technologię. Ponieważ technologia wpływa na atak i obronę każdej linii, każdego oddziału, należy po prostu to zrobić w następujący sposób:

1 linia - 100 rycerzy |Kraków| i 200 rycerzy |Sącz| - 100 pikinierów |Kraków| i 300 pikinierów |Sandomierz| - 300 łuczników |Poznań| i 200 łuczników |Cieszyn|

Wynik:

rycerze (100) |Kraków|

rycerze (200) |Sącz|

pikinierzy (100) |Kraków|

pikinierzy (300) |Sandomierz|

łucznicy (300) |Poznań|

łucznicy (200) |Cieszyn|

Czas strony
  • 12 Lipca 2025 0:38:44
  • Formularz logowania
    Wyszukiwanie
    Kalendarz
    «  Lipiec 2025  »
    PnWtŚrCzwPtSobNie
     123456
    78910111213
    14151617181920
    21222324252627
    28293031
    Przyjaciele witryny
  • uCoz - darmowa strona
  • Mini-czat